Uzun bir post olacak, birden fazla parça halinde atabilirim eğer kabul etmezse şimdiden okuyacak kişilere teşekkür ederim.
Yaklaşık 15 senedir MMORPG oynayan birisiyim. Bütün MMORPG'lere başladım ve uzun soluklu olarak oynadım. Dolayısı ile oyunların iyi tarafını kötü tarafını görme fırsatım oldu. Tam bu oyun tarzı artık bitti derken yeni bir oyunun çıkacak olması çok heyecanlandırdı. Burada kalkıp "Şu oyundan çalmışsınız.","Bu oyundan almışsınız.","Şu skill bunun benzeri olmuş." gibi şeyler söyleyecek değilim. MMORPG yapmak zaten başlı başına muhteşem bir efor ve düzen isteyen bir olay. Bir yazılım mühendisi ve oyun developeri olarak başka oyunlara benzediği için bir oyunu yermek yada eleştirmek ne benim ne kimsenin haddine olacak birşey. Fakat dikkatimi çeken bir husus, özellikle bir MMORPG'ye diğerlerinden çok daha fazla benziyor olması. Benim için bu hem muhteşem hem çok tedirgin edici bir olay. Daha önceden o oyunu eleştirel konular açmıştım kendi forum sitesinde. Şimdi hem Rise Online World'de olmaması gereken ve olması gereken şeylerden bir kaç örnek vereceğim.
1 - Statların açıklamaları
Rise Online World Mage videosu paylaşmıştı ve benzerliğinden dolayı endişelerimden birisi bu. Karakterimize verdiğimiz özelliklerin tam olarak neler kattığını görebilmemiz gerekiyor. Üstü kapalı olarak oyunculardan keşfedilmesi beklenilmemeli. Aşağıda verdiğim örnekler Mage sınıfına
verilebilecek statların özelliklerini gösteriyor. Sadece buna verin bu iyidir mantığı değil, her sınıfın her stata değişik koşullarda, farklı şartlar altında ihtiyacı olabileceği gibi tasarlanması çeşitliliği arttıracaktır.
Mage
MP : Verilen puan başına damage .. kadar artar.
INT : Verilen puan başına pasif hız kesme özellikleri +%0,.. kadar artar. Mana havuzu .. kadar artar.
HP : Verilen puan başına sağlık havuzu .. kadar artar. Defans .. kadar artar.
2 - Skillerin Açıklamaları
Benzerliğinden korktuğum ve kesinlikle olmaması gereken bir durum. Kullandığımız skillerin tam olarak nasıl çalıştığını, nelerden etkilendiklerini, hangi koşullarda vurdukları hasarın azalacağını skilin açıklamasında görmemiz gerekmekte. Bir sınıfın son skilinin açıklaması "En güçlü ok" olmamalı. 2020 yılında çıkacak bir MMORPG'de böyle bir şey kabul edilemez.
3 - Eşyaların Verdiği Özelliklerin Açıklamaları
Benzerliğinden korktuğum bir başka durum ise eşyaların verdiği özelliklerin karakterimizin üstündeki hesaplandırmalarının tam olarak bize gösterilmesi. Birden fazla aynı özelliğin nasıl toplandığını teori olarak değil de, karakter özellikleri sekmesinden
Toplam Savuşturma Yüzdesi : %12.5 gibi görmek oyuncuları çok daha rahat ettirecektir. Böylece taktığımız eşyaların üzerinde bulunan özelliklerin sadece yazıdan ibare olmadığını anlamış oluruz.
4 - Sınıfa Özgü Eşya Özellikleri
Herhangi bir eşyanın üzerindeki özelliğin bütün sınıflara mı yoksa sadece belirli bir sınıfa mı etkili olduğunu anlayabilmemiz lazım. Örneğin
Ateş Hasarını %30 Arttırır (Sadece Mage Sınıfı İçin) gibi açıklamalar oyunculara yardımcı olacaktır.
5 - Hurafelerin Önüne Geçmek
Oyunu keşfetmek her ne kadar keyifli bir süreç olsa da bu keşif olayını çok salmamak gerekiyor. Oyunda olan bütün mekanik ve özelliklerin, oyunculara açık bir şekilde anlatılması, gösterilmesi ve söylenmesi gerekiyor. Bir özellik getirilecekse bunun diğer bütün mekaniklerle ilişkisinin belirlenmesi kafa karışıklıklarının önüne geçecektir.
6 - F2P Mantığına Ters Düşmemek
Sıkça sorulan sorularda oyun içi mağaza sisteminin olacağını yazmış yetkili kişiler. Bu mağazanın kozmetik veya ufak kolaylıklar dışına çıkmaması bütün oyun ortamı için en sağlıklısı olacaktır diye düşünüyorum. Para ile diğer oyunculara avantaj sağlanılması hiç mantıklı bir olay değil. Oyundan keyif alabilmek için aylık bir kaç milyar yatırmak akıl işi değil.
7 - Oyun İçi Market
Üstte açıkladığıma ek olarak, para ile alınan eşyaların, oyunu oynayarak ücretsiz de elde edilebiliyor olması çok yerinde bir olay olur. Günlük, haftalık ve aylık görev sistemleri ile maddi durumu olmayan veya oyuna para yatırmanın mantıksız olduğunu savunan kişilerin de o eşyalara erişimini sağlamak güzel bir intiba bırakacaktır diye düşünüyorum. Böylece sadece zamanı olmayıp veya uğraşmak istemeden eşyalara ulaşmak isteyen kişiler ücretini ödeyip elde edebilirken, normal oyuncular da o eşyaları elde edebiliyor olurlar. Bu oyun topluluğu içinde huzuru sağlayacaktır.
8 - Oyun İçi Alımların Karakterlerin Önüne Geçmemesi
Ücretli alınan eşyaların diğer karakterlerin skillerinin önüne geçmemesi gerekir. Örneğin Priest (Çoğu MMORPG'de olduğu gibi bu oyunda da olacağını varsayarak konuşuyorum) sınıfının sağladığı can veya defans skillerinin kağıt versiyonları eklenecek ise daha güçsüz olmalı bu kağıtlar. Bu sayede o sınıfa da ihtiyaç duyulmalı ve göz ardı edilip kullanılmamazlık yapılmasın.
9 - Solo (Tek Başına) Oynama
Elbette ki parti veya klan ile oynamanın birçok artısı olmalı fakat tek başına oynamak isteyen kişilerin de oyunda ilerlemesini mümkün kılacak seçenekler olmalı.
10 - Eşya Düşme Sistemi
Knight Online oyununda canavar kesilene kadar kime eşyaların düşeceği belli olmuyor. Fazla vurdun az vurdun % can attın gibi. Bunun yerine World of Warcraft'taki ilk vuruşu yapan kişide kalması mantıklı olacaktır. Böylece o partide kalacak bu partide kalacak, vurmayalım etmeyelim kavgalarının önüne geçilmiş olur. Drobu alacak partide canavarın can barı kırmızı iken, diğer bütün kişilere gri olarak gözükmesi UI olarak güzel olacaktır.
11 - Dungeon Sistemi
MMORPG'lerin olmazsa olmazıdır. Rise Online World'de de kesinlikle olması gereken bir özellik. Tek başına, 4 kişi, 8 kişi, 16 kişi, 32 kişi gibi seçenekler ile kişi sayısı arttıkça canavarların da gücünü arttırarak optimize edilmeli. Böylece herkes faydalanabilmeli. Tabi ki bazı özel dungeonlara minimum 16 veya 32 kişi gerekebilir. Bu da daha üst seviye eşyalara ulaşmak için grupla haraket etmeyi teşvik edecektir.
12 - Eşya Sistemi
Oyun sonu statik eşyalar ve özellikler yerine daha çok set veya legendary item mantığı çok daha uygun olacaktır. İtemleri upgrade etmek yerine, çok çeşit item koyup bu itemleri common, rare, epic, mythic, legendary gibi sınıflara koymak daha mantıklı olacaktır diye düşünüyorum. Bu eşya sisteminde WOW'un sistemine benzer bir sistem kullanılabilir.
13 - Drop Dağıtım Sistemi
Burda yapılacak en mantıklı haraket yine WOW sistemini kullanmaktır. Party başkanının ayarlayacağı birden fazla seçenek ile birlikte, roll mantığının gelmesi gerekmekte. Böylece canavardan düşen bir eşyaya iki kişinin ihtiyacı varsa, sistem tarafından zar atılmalı ve yüksek gelen zara eşyanın gönderilmesi uygun olacaktır. Böylece kavgaların ve haksızlıkların önüne birazcık geçilebilir diye düşünüyorum.
14 - Oyuna Girmek İçin Premium
Knight Online gibi sistem yoğunluğundan dolayı premiumlu oyuncuların sadece belirli sunuculara girdiği bir sistem kesinlikle olmamalı. Eğer sunucular kaldırmıyorsa oyuncuları, premium aldırmak yerine oyunu direk aylık ücretlendirme üzerine kurup, bu ücretlerden server ihtiyaçları karşılanmalı.
15 - Account Bound Sistemi
Belirli seviye üstü eşyaların, giyildikten veya canavardan düştükten sonra account bound (o hesapta sabit) olması gerekmekte. Böylece eşyaların gerçek para karşılığında satılmasının önüne bir nebze geçilecektir.
16 - Gold ve Eşyaların Gerçek Para ile Satışı
Bir oyunda kesinlikle ama kesinlikle olmaması gereken bir olay. Emek ile birşeyler yapmaya çalışırken 150bin lira gibi absürt rakamlar veren kişilerin sizin oyun keyfinizi yoketmesi, oyunun da yokolması demektir. Oyunda kesinlikle hiçbir şeyin gerçek paraya dönüştürülmemesi gerekiyor. Yoksa oyunu işyeri gibi kullanıp gerçek oyuncuları uzaklaştırır, para avcılarına mesken edersiniz. Sizin belki aylarca uğraştığınız bir eşyayı birisi sadece parası var diye gidip alırsa, şahsen o oyunu oynamak için bir neden göremiyorum. Oyunun topluluğu o oyun keyif verdiği için oynamalı. Eğer bir oyun para kazandırdığı için oynanıyorsa bir şeyler yanlış gidiyor demektir. Şimdi tekrardan forumda bir göz gezdirdim direk karakter alımı, item alımı gibi başlıklar var. Bu yöntemi cidden kullanmamalı yönetim. MMORPG türünün en sakıncalı konusudur.
Şimdilik aklıma bu kadar geliyor ama yeni şeyler geldikçe ekleme yapmayı düşünüyorum. İnşallah çok başarılı, katakullisiz, oyuncu dostu bir oyun ortaya çıkar.